Bane

Om banen

Banen ligger vakkert til på Storøya i Tyrifjorden, tegnet av Jan Sederholm og Tor Eia.

De første 9 hullene åpnet i 1994, og de siste 9 hullene var ferdig i 1996. Banen er en blanding av skog/parkbane. Den tar deg på en runde rundt øya hvor du i liten grad vil være forstyrret av andre spillere, og vi håper du vil sette pris på stillheten og naturopplevelsen.

De tre første hullene går oppover dalen fra klubbhuset til Storøen Gård, som ligger på øyas høyeste punkt. Fra utslagstedet på hull 5 er det en fantastisk utsikt sydover mot Holsfjorden og Sylling, og dette par-5-hullet fører deg ned til fjorden hvor et spennende korthull møter deg. Du slår over en bukt, med greenen liggende ut på en odde.

Vegetasjonen på Storøya er veldig spesiell og på hull 7 vil du på venstre side av fairway, i bakken opp mot hullet se en tusen-års eik som er hul inni. Det er plass til flere personer ved siden av hverandre inni stammen.
De første ni hullene avslutes med et langt par-5-hull nedover dalen og tilbake til klubbhuset.

De siste ni hullene på banen oppleves av de fleste som enda vakrere enn de første ni. Hull 10 er et par-3-hull med en stor bunker i forkant. Deretter går du opp en bakke til utslaget for hull 11, hvor du på klare dager kan se vestover helt til Norefjell. På Storøya er det et rikt fugle-og dyreliv og rådyrene holder gjerne til i skogen langsmed fariway på hull 11. Hull 12 er et par 4 hull og deretter kommer et par-3-hull med en stor green med 3 platåer. Et godt råd her er å unngå nedoverputter. Mellom dette hullet og hull 14 skal det bygges en dam som gjør disse hullene både mer spennende og vakrere.

Hull 15 ble bygget om i 2003 og kom mer i nærkontakt med vannet. Ombyggingen førte både til at opplevelsen av fjorden ble forsterket og at hullet, spillemesig, ble betydelig bedre. Hull 16 går langsmed fjorden og ender i en vanskelig green, som ligger på en vakker odde. Banen avsluttes med to par-4-hull, hvor spesielt det siste hullet gir noen taktiske utfordringer. Du har mulighet til å slå over trærne ved vannhinderet i retning klubbhuset, men kommer du ikke langt nok på utslaget, kan du være i store vanskeligheter. Greenen på hull 18 kan også gi deg bekymringer hvis flaggplasseringen er vanskelig og du får en nedoverputt.

Vi håper du på alle måter får en hyggelig opplevelse når du skal spille banen!

Bildene viser Storøya fra lufta, utslag fra hull 12 og fra fairway på hull 16 (nederst).