Seniorer

Seniorgolf - lokale regler

Banemerking
Utenfor banen                         Hvite merker/staker
Grunn under reparasjon           Blå staker eller hvite linjer markert med blå stake
Straffeområder                        Røde merker/staker
Avstandsmerking i fairway     Hvite - 200m, Gule - 150m, Røde - 100m
Avstandsmerking er til senter av green.

Uflyttbare hindringer
Trær med støttepinner, distansemerker, informasjonsskilt, og veier og stier med kunstig belegg. Fritak skal tas etter regel 16.1
Straff for å spille fra feil sted ved brudd på denne lokale regel. Generell straff etter regel 14.7a

Grunn under reparasjon med spilleforbud
Merket med blå staker med hvit topp.

Maurtuer
Defineres som grunn under reparasjon med spilleforbud. Fritak skal tas etter regel 16.1

Steinfylte drensgrøfter
Defineres som grunn under reparasjon. Fritak skal tas etter regel 16.1

Flis- eller bark- lagte områder
Områder på banen hvor underlaget består av flis og/eller bark er ikke integrert del av banen, og regnes som grunn under reparasjon. Fritak skal tas etter 16.1

Dyremøkk
Etter spillerens valg, møkk fra dyr kan behandles enten som:
En løs naturgjenstand som kan fjernes etter regel 15.1, eller
Grunn under reparasjon som gir fritak etter regel 16.1

Spilleavbrudd
Øyeblikkelig stopp av spill:       Ett eller flere lange sirenesignal (eller varsling på annen måte).
Gjenopptakelse av spill: To korte sirenestøt, gjentatte ganger (eller varsling på annen måte).

STRAFF FOR BRUDD PÅ LOKAL REGEL:
Diskvalifikasjon

Spilletempo (turnering uten dommer)
Normert spilletid er slått opp i tabell på informasjonstavlen.
Dersom en gruppe avslutter runden mer enn startintervallet etter gruppen foran  og mer enn 5 minutter etter  får alle spillerne i gruppen:

10+ 5 min  - Reduksjon med ett poeng fra de totale poeng for runden.
10+10 min - Reduksjon med ytterligere to poeng fra de totale poeng for runden.
10 +20min - Diskvalifikasjon

Tiden for  runden regnes fra starttid til scorkort er levert i scorkortmottaket. Mottaker skriver på tidspunkt inkl. sekunder.

Seniorkomiteen 02.03 2019

Spilletempo (regel 5.6)
Fra det tidspunkt det anses at han eller hun kunne ha kommet frem til sin ball, har spilleren 40 sekunder på å slå slaget når han eller hun anses å ha hatt muligheten til å forberede sitt slag. En spiller som overskrider noen av tidsgrensene har brutt den lokale reglen.
Straff for brudd på  lokal regel under samme runde:             Første brudd - advarsel
                                                                                                Andre brudd - Ett straffeslag
                                                                                                Tredje brudd - Generell straff
                                                                                                Fjerde brudd - Diskvalifikasjon

___________________________________________________________________________

Bunker(e) merket med blå staker/hvite linjer

Bunker(e) merket med blå staker / hvite linjer defineres som en del av det generelle område regel 2.2a).De(n) er ikke ansett som bunker under runden. Fritak uten straff kan tas etter regel 16.1b.
Alle andre bunkere på banen, enten de inneholder midlertidig vann eller ikke, er fortsatt bunkere for alle formål etter reglene.
Straff for å spille ball fra feil sted brudd på lokal regel. Generell straff etter regel 14.7a.

Ballplassering (Når det er bestemt)

Når en spillers ball ligger i det generelle området klippet i fairwayhøyde eller lavere, kan spilleren ta fritak uten straff en gang ved å plassere den opprinnelige ballen eller en annen ball i og spille fra dette fritaksområdet.
            Referansepunkt: Punktet til den opprinnelige ballen.
            Størrelsen på fritaksområdet målt fra referansepunktet: Ett scorkort fra referansepunktet, Men      med følgende begrensninger, må ikke være nærmere hullet og må være i det generelle området.
Etter denne lokale regel må spilleren velge et punkt for å plassere ballen og bruke fremgangsmåten for å plassere tilbake en ball etter regel 14.2b og 14.2e.