Golfspill i lyn og tordenvær

Publisert: 25. juni 2018  av Adm.

Sommeren er høysesong for lyn og torden. Du har ansvar for egen sikkerhet...

Som golfspiller, ute på et stort åpent område og samtidig med en golfkølle i hånda, kan man være svært utsatt for lynnedslag.

Ansvar for egen sikkerhet
     En golfspiller har alltid ansvar for egen sikkerhet på golfbanen i forbindelse med lyn og tordenvær. En spiller som opplever truende skyer i nærheten må vurdere faren og eventuelt komme seg i ly for været.

Lyn går alltid mellom to punkter (som for lynet er den korteste og/eller enkleste veien) og det er ikke mulig på forhånd å vite hvor nedslaget kommer. Ofte vil høye gjenstander være et utsatt punkt, men også mennesker som befinner seg på et åpent område kan være utsatt. I tillegg er metall “attraktivt” for lyn, idet metall er en god leder (enkleste vei).

Golfkøller er attraktivt for lyn. Legg de umiddelbart fra deg. Du kan hente dem etterpå.

NB! Ikke still deg under et tre!