SPLEIS - vi vil hjelpe våre greenkeepere i Sør-Afrika

Publisert: 1. august 2020  av Adm.

SPLEIS et bidrag for å hjelpe våre sørafrikanske banearbeidere, Moses Lucky Ntuli (52) og Philangizwe Stewart Ntuli (48), som sitter koronafast uten sikkerhetsnett og inntekter i hjemlandet.

Brødrene Moses (Lucky) Ntuli (52) og Philangizwe (Stewart) Ntuli (48) har sørget for strøken bane på Storøya de siste 12 og 7 årene. Nå sitter begge koronafast uten sikkerhetsnett og inntekter i townshipene der de bor utenfor Durban i Sør-Afrika.

Klubben tar initiativ til å hjelpe dem gjennom en innsamlingsaksjon frem til 24. august.
-Vi i Tyrifjord Golfklubb vil samle inn penger til gutta i Sør-Afrika. Medlemmer og ikke medlemmer kan bidra med et frivillig beløp i SPLEIS og all greenfee fra gjestespillere vil i sin helhet gå til Afrika både lørdag og søndag 15, 16. august, sier Derek Crawford, daglig leder i Tyrifjord Golfklubb.

Tyrifjord Golfklubb har denne sesongen hatt enorm pågang fra nye og gamle medlemmer og gjestespillere. Og når gresset gror som i år og slitasjen på banen er stor er savnet etter de to dyktige banepleierne fra Sør-Afrika stort.

Viktige miljøskapere i klubben
De er ikke bare savnet for jobben de gjør med å klippe gresset på fairway, greener og rough, stelling av bunkere og drift av driving range og mer; de to er også viktige miljøskapere i klubben.
-De er en viktig del av laget og vi setter stor pris på dem, og de er dypt savnet, sier Derek Crawford.

«Survival of the fittest»
Utenfor sesongen på Tyrifjord Golfklubb jobber begge brødrene som caddier på Royal Durban Golf Club, men på grunn av koronapandemien sliter bedriftene og det er ingen jobb å få.
-I Sør-Afrika er det nå «survivial of the fittest», forteller Crawford, som er bekymret for de to gode kollegene. Crawford har også som tidligere profesjonell golfspiller jobbet sammen med Moses ‘Lucky’ Ntuli, som var caddy for Crawford i 15 år. Det var før Crawford flyttet til Hole for å jobbe på Tyrifjord Golfklubb.

Savner jobben og teamet
På telefon fra Sør-Afrika forteller Lucky Ntuli hvordan de forsøker å komme gjennom hverdagen i et samfunn i lock-down.
- Livet nå er å gjøre ingenting. Vi er hjemme med familien, ordner i hagen og holder oss unna folk. Jeg savner jobben på Tyrifjord, gutta i baneteamet og golferne, sier Ntuli.
I Sør-Afrika er det meste stengt, også skolene, så han må undervise den yngste sønnen sin selv.

90.000 timer golf
I løpet av en sesong på Tyrifjord Golfklubb spilles det 90.000 grønne timer golf. I tillegg står medlemmene for 2000 dugnadstimer.
For å holde anlegget på topp legger banemannskapet, ledet av Ian Ross fra Hønefoss, ned over 10.000 timer arbeid.

-Vi har endelig klart å få tak i to erstatninger for Lucky og Stewart siden det nå er klart at de ikke kommer seg ut av Sør-Afrika denne sesongen. Vi har i det lengste håpet på at det skulle gå, men nå er det ingen mulighet, sier Crawford som håper at spleiseaksjonen i august vil gi gutta i Sør-Afrika et lite bidrag til å klare seg videre og fram mot neste sesong i 2021.

Happy Golfing

Anne Jørgensen