Bane

Play it as it lies

PLAY IT AS IT LIES....

Golfens grunnprinsipp sier at man skal spille banen som den er og ballen som den ligger.

Ingen unnskyldninger, likt for alle.

Men hvor lett er det å sette den avgjørende putten når puttlinjen er full av gamle nedslagsmerker? Og hvor morsomt er det egentlig å prøve å slå ballen opp fra en oppslått torv eller ut av en ukrattet bunker?

Å vedlikeholde en golfbane koster mye penger. Med tre enkle tiltak, som faktisk er ditt ansvar som golfspiller, tar du vare på banen, sparer tid og penger og viser sportslighet mot dine medspillere.

Reparer dine nedslagsmerker
Når ballen din treffer greenen med full kraft, presses jorden sammen av nedslaget og gressrøttene får sin vekstforhold ødelagt. Nedslagsmerket i seg selv er ikke så farlig, men hvis det ikke repareres, er det stor risiko for at gresset dør. Et ubehandlet nedslagsmerke tar flere uker å selvhele, avhengig av sesong og klima.

Hvis du derimot reparerer det på riktig måte, vil gresset gro igjen i løpet av et døgn, og greenen forblir pen og hel.

Ta også for vane å reparere andres nedslagsmerker du oppdager på greenen, ikke bare dine egne. En liten innsats som utgjør en stor forskjell!

Forlat alltid bunkeren slik du selv vil finne den
Spill gjerne som en kratta, men sørg for å rake etter deg. Det er kanskje ikke det morsomste, men det er ditt ansvar. Ved å rake i bunkeren holder du banen i god stand og sikrer at neste golfer etter deg ikke blir straffet.

Legg alltid tilbake raken på den måten klubben ønsker, på Tyrifjord ønsker vi den i bunkern. De fleste andre klubber vil også at du skal plasserer hele raken inne i bunkeren med skaftet i spillets retning. Fordelene med denne plasseringen er at klippearbeidet går raskere siden banemannskapet ikke trenger å stoppe og stige av klipperen for å flytte krakkene.

I tillegg reduseres risikoen for at en ball i bevegelse utenfor bunkeren påvirkes av krakken hvis den plasseres inne i bunkeren.

Legg tilbake oppslått torv
Det er ikke gøy å slå ballen fra en oppslått torv. Du får ingen lettelse for situasjonen, så det er bare å akseptere det. Derfor bør du alltid sørge for å legge tilbake den oppslåtte torven på fairwayen eller i roughen etter slaget ditt, eller hvis du ved et uhell har tatt torv under en øvelsessving. Spillere som kommer etter deg vil ikke bli tvunget til å spille fra dine tydelige spor. I tillegg blir banen veldig skadet.

Hvis torven legges tilbake, vil gresset gro og feste seg igjen i løpet av noen få dager. Hvis den ikke legges tilbake, kan det ta lang tid før underlaget leges.

Husk å plassere torven tilbake i riktig retning. Tråkk godt på torven og området rundt skaden slik at det blir jevnt og får god kontakt med underlaget.

Hvis du ved et uhell slår opp en torv på tee, bør du i stedet fylle på med en skuffe med reparasjonssand. Dette pleier å være tilgjengelig i en bøtte.

Tusen takk
La oss sørge for at golfbanen ikke bare er et sted for sport, men også for litt grønn omsorg og social samvaro. For uansett hvor mye vi elsker å slå ballen, er det ingenting som kan slå følelsen av å vite at vi bidrar til å holde Tyrifjord golfbane i toppform – selv om det betyr å rulle opp ermene og grave i litt sand.

Så neste gang du står ved greenen, ta et øyeblikk til å reparere et ekstra nedslagsmerke eller to, rake bunkeren som om det var en olympisk gren, og legge tilbake oppslått torv med stil. Hvem vet, kanskje det blir din lille bidrag som sikrer at neste putt går rett i koppen – og at du får skryte til personalen i proshop, som elsker å høre om din runde :)

Takk for at du tar vare på vår og din golfbane, og husk: golf er ikke bare en sport, det er også en kunst å pleie banen med litt glimt i øyet. Så.... swing hard in case you hit it!