Bedrift

BoGlede Partner Sparebank1 Ringerike Hadeland

Det er barnas tur

Edwin Johansen tviler ikke et sekund. Han er også utålmodig etter å slå ut på de nye utslagsstedene spesielt tilrettelagt for han og de andre barna på Tyrifjord Golfklubb.

-Å ha det gøy og å lære golf, sier han når vi spør hvorfor han er ute på barnebanen.

Edwin har ikke lange erfaringen ennå. Men startet med golf som seksåring og har vært ivrig på trening i flere uker allerede. Det morsomste er å gå ut på banen etter oppvarmingen på driving rangen. Sammen med klubbens trener, head pro Trond Hindrum, og alle de andre barna. Foreldre og besteforeldre er også med.

Bane for alle
Hver uke møtes barna for å trene og spille golf, og etableringen av den nye barnebanen er et viktig trekkplaster. Denne banen er en del av den ordinære banen, men den er spesielt tilrettelagt for de som ikke slår så langt. Klubbens banemannskap har laget nye utslagssteder nærmere hullet, på banens siste ni hull fra hull 10 til hull 18. På den måten blir banen kortere, enklere og morsommere for de som ikke har «longest drive».

-Dette ‘happy golf’ for både barn og eldre, og er en drøm vi har hatt i mange år, sier daglig leder Anna Crawford i Tyrifjord Golfklubb.

Hun forteller at det ikke bare er banen som er tilrettelagt. Barna får også gratis årskontingent i klubben, til og med det året de fyller 19. I dette årskortet er også ballkort på driving rangen inkludert i pakken for de yngste medlemmene. Dette er attraktivt og antall medlemmer øker.

Viktig støttespiller
Anna Crawford retter en takk til Sparebank 1 Ringerike Hadeland som er en viktig støttespiller i arbeidet med barnebanen og den golfpakken klubben nå tilbyr de yngste.

-Vi har jobbet mye for å vise det lokale næringslivet hvordan vi i den lokale golfklubben, som også er et vanlig idrettslag, er en viktig del av trivselen der du bor. Vi kaller det BoGlede, forteller Anna. Og gleden er stor både blant barn og foreldre og besteforeldre denne kvelden.

Gjøre noe sammen
Wenche Garder har med barnebarnet Phillip Garder Brønn. Han er en erfaren golfer allerede og startet som treåring. Han forteller stolt at han har spilt både de første ni hullene og de siste ni flere ganger.

-Vi kan gjøre noe sammen og får en god dialog når vi er ute på banen, forteller Wenche.

Maria og Torgeir Thunshelle gleder seg også over å ta turen til golfbanen sammen med sønnene Noah og Theo. Familien er med på tredje sesongen.

Effektivt og morsomt
Men nå er tiden kommet for å slå ut på hull 17. Edwin får starte. Han er minst i gruppen og pro Trond Hindrum viser hvordan man skal pegge opp ballen, og gjøre seg klar. Sånn. Edwin stiller seg opp bak ballen og svinger utålmodig og kraftfullt. Ballen suser av gårde. Han har det absolutt gøy og han lærer golf.

-Han begynte i høst, forteller Lene Drolsum som er moren til Edwin. Den ferske golferen selv er veldig fornøyd med driven og er allerede på vei for å slå slag nummer to fra fairway.

Når banen er så mye kortere skal det ikke mange slag til før hele firerballen med Edwin, Phillip, Theo og Noah er på greenen og kan ta frem hver sin putter. De venter på tur og huller ut, en etter en, som de har lært.

Familiene og treneren er publikum rundt greenen, akkurat som på TV. Og når ballen triller i koppen er det bare å nyte den gode lyden, heve putteren og smile.

FAKTA: Tyrifjord Golfklubbs barnebane og satsing på barn og unge:
- Tilrettelagte utslag på back nine
- Kortere bane og færre hindringer
- Setter ballen i spill tidligere
- Barn kan låne køller i starten
- Gratis årskontingent for barn og unge - til og med fylte 19 år
- Ballkort på driving range for de minste

Satsingen er et resultat av Sparebank 1 Ringerike Hadelands støtte til Tyrifjord Golfklubb gjennom klubbens konsept BoGlede.

Den goda texten og de fina bilerna er från vår medlem Anne Jørgensen