Bedrift

Brobygging og nye dørrer

- Med Hekta på golf ønsker vi gjøre golf  tilgjengelig for enda flere

Till säsongen 2022 har vi startat ett projekt tillsammans med FFHR (foreningen for helhetlig ruspolitik) och Ringerike kommune för att skapa en ny mötes plats och vara med och bygga broar mellan patienter med rus och psykisk problem og deras hjelpeapparat.

Projektet heter Hekta på Golf och Gjennom dette samarbeidet vil vi gi mennesker i alle aldre, uansett bakgrunn og funksjonsnivå, muligheten til å spille golf sammen. Gruppen skal møtes hver mandag under mai og juni frem til sommeren tilsammen med Pro Trond Hindrum.

Silje Margarethe Kristiansen Hennum

Silje Margrete från Ringe Rikekommune har med sig 15 nyfikna till Tyrifjord den 9 maj. Storøya visar sig från sin allra vackraste sida och snart är drivng rangen fylld.

Silje är ny medlem sen i fjor och blev övertygad av en vännina att komma med och prova golf;

- Jeg var noe usikker må jeg innrømme. Jeg er veldig glad for at hun tok jobben med å overbevise meg for golf har vist seg å være fantastisk moro, selv om jeg er helt nybegynner og bruker det meste av tiden på å lete etter ballen (smil).

Vilken är din roll Silje Margrete i det här projektet?
- Jeg jobber i avdeling for psykisk helse og rus i Ringerike kommune og min rolle er i all hovedsak rekrutering og nå i oppstarten transport. Dette er et tilbud for mennesker som strever med utfordringer i forhold til sin psykiske helse og/eller rusproblemer, og vi treffer mange av disse menneskene i hverdagen.

Siljes avdeling for psykisk helse og rus ble kontaktet av prosjektleder Marte Tanberg i Foreningen for helhetlig ruspolitikk, FFHI, som "driver hekta på golf".
 - De ønsket å starte en gruppe i Ringerike og inviterte til å være med på dette og jeg er så heldig at jeg får være kommunens representant.

När du hörde om projektet, vad var din första känsla?
 - Jeg ble veldig glad for at vi ble invitert til å være med på dette. Det er et helt fantastisk tilbud til mennesker som strever og faller litt utenfor samfunnet. Det er en mulighet til å introdusere mennesker som kanskje aldri ville hatt mulighet eller tanker om å begynne med golf i utgangspunktet i en helsefremmende og inkluderende sport. Jeg har stor tro på at fysisk aktivitet og fellesskap er tilfriskning for mange.  Jeg ble heller ikke lei meg for å kunne tilbringe deler av arbeidsdagen på golfbanen😉

Om vi får lov att drömma om vart det här kan leda, vad säger du då?
 - Da håper jeg at dette blir kan bli en selvdreven gruppe som blir så "hekta" at de holder det gående i mange år fremover og at det kan være et løpende tilbud for mennesker som ønsker endring og fellesskap. Jeg håper også at de blir inkludert i det fine miljøet på Tyrifjord og at det kan være et vendepunkt for mange. Endring og tilfriskning er et krevende prosjekt og jeg håper at dette kan bidra til at deltagerene har noe å glede seg til i hverdagen og kanskje være nok til at man velger å stå i endringsprossesen!

Fyra snabba frågor Silje:

Vad är det bästa med golf?
- Å få lov til å glemme hverdagen for en liten stund og bare konsentrer seg om å treffe den lille ballen riktig, og å få være aktiv og sosial på samme tid.

Önske 4-ballen består av…..
- Oi den må jeg tenke mer på...  Kan jeg komme tilbake til dette?

Vilket är bästa hålet på banan?
 - Hull 15

Vilken är bästa klubban i bagen?
- 7 jernet, da bommer jeg minst😉

Vår første treff. 9 Mai 2022

FFHR - FORENINGEN FOR HELHETLIG RUSPOLITKK

I FFHR har vi flere tilbud, med Hekta på golf som et av de. FFHR skal være en brobygger mellom pasienter med rus- og psykiske utfordringer og hjelpeapparatet. Du kan lese mer om FFHR her