Utvikling av golfferdigheter skal skje gjennom inspirerened øvelser og lek. Enkle ting som å ha riktig hånd nederst på golfkølla og en parallell oppstilling kommer tildlig i perioden, og kompletteres seinere med ballplassering og balanse. Stasjonsøvelser med hyppige rotasjoner og veldig enkle instruksjoner brukes.
Alder 10-12 år
All innlæring skal fortsatt skje med leken i fokus. Det er meget viktig at vanskelighetsgraden på øvelser ligger på et passende nivå da mestringsfølelsen er avgjørende for om barn skal fortsette. Individuell tilpasning er viktig da det er stor variasjon i modenhet.
Det er viktig å skape køllehastighet i denne alderen. Grep, oppstilling, balanse ballplassering og sikte begynner å ta form. Det kan være vanskelig å skape en god oppstilling i denne alderen avhengig av hvor barnet befinner seg i sin vekstkurve. Utviklingen av et enkelt slagreportoar begynner med forståelsen; at det går an å slå ballen på forskjellige måter for å påvirke ballflukt. Lar barna leke og oppdage. Vi går nå mer i detalj på golfens ulike nærspillsslag. Vi ønsker også å introdusere konkurranselik trening, og da i første omgang konkurranse mot seg selv.
Alder 13-15 år
Det er lett å ta golfen for alvorlig i denne alderen, så vi skal ikke glemme leken. Selvfølgelig skal det trenes mye med stort fokus, men skal spillerne opp i 10.000 treningstimer, må det være skikkelig gøy mesteparten av tiden. Vi skal huske at en veldig liten del av de 10.000 timene kommer gjennom organisert trening. Først mot slutten av perioden begynner prestasjonen og konkurransen å være en større del av spillet og treningen.
Køllehatighet er fortsatt en sentral del i den golfspesifikke utviklingen, men retning blir mer viktig. Et bredt slagreportoar sklal videreutvikles innenfor så vel korte som lange slag. GOBBS blir mer detaljert utviklet enn tidligere, og vi ønsker å etablere en forståelse for hvordan det påvirker ballens flukt. Litt av spillerens "identitet" skapes i denne alderen. Det etableres et grunnslag (slaget som brukes så ofte som mulig i spill).
Spilleforståelse og taktiske elementer ontroduseres uten å ødelegge den innlærte, offensive spillestilen. Spillerne skal ha et klart bilde av hvor langt man slår med hver enkelt kølle og kunne velge slag etter ballens lie. Det oppfordres til mye banespill, gjerne med innslag av lek og spilleøvelser. Banespillet er også viktig for å identifisere egne svakheter. Statistikk skal introduseres for evaluering av spillet. Ungdommene skal lære seg å lage baneguider som gjør dem kjent med banen etter spillernes egne ønsker og behov. Guiden skal gjøre det mulig å legge en strategi basert på styrker og svakheter - og inneholde alle nøkkelavstander.