Feiring av 30 år på Greenen - Jubileumsturnering 2024

Publisert: 12. mai 2024  av Anna Crawford

Når morgensolen steg over Storøya, summet Tyrifjord Golfklubb av spenning og nostalgi. I år markerer vi en betydelig milepæl i klubbens historierike liv – 30-årsjubileet for våre første 9 hull.

Etablert i 1982 som Ringerike Golfklubb, har vår klubb blomstret og vokst, og utviklet seg til å bli en av hjørnesteinerne i norsk golf.

Golf, Gress og de gode møtene
Klubbens reise startet med en liten gruppe golfentusiaster som så for seg en førsteklasses golfdestinasjon midt i Norges hjerte. I 1991 hadde medlemskapet vokst til 350, et bevis på den voksende interessen for golf i landet.

Året etter ble drivingrangen etablert, og byggingen av det som skulle bli de første 9 hullene på vår bane startet. De første 9 hullene åpnet i juni 1994. Banen var bygget med kunnskap, omsorg og dedikasjon, drevet frem av urokkelig innsats fra grunnleggende medlemmer som Per Christian Gomnæs. De tidlige medlemmene spilte en avgjørende rolle i klubbens tidlige utvikling.

Under jubileumsturneringen tok vi et øyeblikk for å hedre disse bærebjelkene i vårt samfunn. Per Christian, Anja og Bjørn Eirik ble presentert med en innrammet tegning av det opprinnelige klubbhuset, et symbol på deres varige arv og vår takknemlighet.

En Dag til Minneboken
Turneringen selv var en livlig feiring av golf og moro. Medlemmer, gamle og nye, samlet seg for å konkurrere i et vennlig shamble-format, og nøt banen under strålende solskinn. Med 72 spillere til stede var følelsen av konkurranse merkbar.

En av dagens høydepunkter var utfordringen "Beat The Pro" på det 10. tee, hvor vår PGA Pro Paul Nilbrink imponerte medlemmene med sine ferdigheter, selv om mange veddet selvsikkert på å slå ham. Konkurranseånden levde i beste velgående, som Roy Ove Hammerstad beviste ved å sikre seg "Closest To The Pin"-prisen.

Arrangementet var en ekte familieaffære fra ende til annen, eksemplifisert ved Roy Ove som tog første plass sammen med sine to sønner og vår regjerende klubbmester, Carl Sebastian Aas. Sammen triumferte de over Halsne-familien og la til enda et lag med fellesskapsfeiring.

God mat og gode minner
Utenfor banen var dagen like minneverdig. Avikas deilige curry var en suksess, perfekt parret med kaffe og en spesiallaget bursdagskake—tusen takk Amund og Bakehuset!—delt under medlemsmøtet. Et stort takk til Amund og turneringskomiteen for et vel gjennomført arrangemang - igjen!

Nye styremedlem Sigbjørn Halsne ga oppdateringer fra vår voksende juniorgruppe, mens Jon Ola Skrutvold diskuterte det spennende BoGlede-prosjektet og kommende klubbaktiviteter. Vi tok også tid til å vise vår takknemlighet til klubbens stab.

Lucky og Stewart deltok både på middagen og medlemsmøtet, og vi er så takknemlige for å ha dem tilbake hvert år. Ian og Nicks greenkeeper-team presenterer banen på en fantastisk måte, og vi vet alle hvor hardt de jobber for å presentere banen fra sin beste side.

Langvarige Medlemmers Historier
Gjennom årene har vi vært vitne til mange inspirerende historier fra våre medlemmer, som har bidratt til klubbens unike karakter. Kerstin Olsson, som ankom Oslo som sykepleier i november 1994 og fant veien til Tyrifjord i 1995 takket være en vennlig taxisjåfør, er bare ett eksempel. Jan Skoglund Paltto ble medlem i 1995, og året etter ble Morten Dalen også en del av vår klubb. Helen Sigvartsen er også en av våre tidige medlemmer som var med i Jubileumsturneringen.

Mange av våre grunnleggende medlemmer er fortsatt aktive, noe som styrker båndene og kontinuiteten i vår klubb.

Når vi reflekterer over de siste 30 årene, er det klart at Tyrifjord Golfklubb er mer enn bare et sted å spille golf – det er et samfunn bundet av delte tanker, ønsker og felles minner.

Her er til fortsatt arv og glede som har definert vår klubb i tre tiår! - Bli med oss mens vi fortsetter å feire golf, vennskap og den vedvarende ånden ved Tyrifjord Golfklubb i hele 2024.