Stor tilveks og mange nye golfere

Publisert: 26. juni 2024  av Anna Crawford

Vi har de siste årene hatt stor medlemsvekst, og i år slår vi alle rekorder. Med mer trafikk blir slitasjen uunngåelig, men når vi alle hjelper til, reparerer de skader vi gjør og tar eget ansvar, blir skadene færre og banen vakrere.

Stor medlemsvekst på Tyrifjord og i Golfnorge

Vi har de siste årene hatt stor medlemsvekst, og i år slår vi alle rekorder. Med medelmsveksten har vi senket gjennomsnittsalderen og økt handicap-snittet – de fleste nye medlemmene er nye golfere og starter fra scratch - akkurat som du og jeg også gjorde en gang.

Med mer trafikk blir slitasjen uunngåelig, men når vi alle hjelper til, reparerer de skader vi gjør og tar eget ansvar, blir skadene færre og greenkeepers kan fortsette arbeidet med å forbedre banen.

Vi vet alle at opplevelsen og spillet vårt blir mye bedre om vi alle bidrar og gjør vår del på banen. Derfor vil vi minne dere på noen viktige punkter for å opprettholde kvaliteten på Tyrifjord.

Sjekk alltid inn
Det er viktig at du alltid sjekker inn før du starter runden din. Det er her du får informasjon om det er noe spesielt du trenger å vite om banen i dag. Vi registrerer No-Shows, de som ikke sjekker inn, og etter tre missede sjekk-inn blir din bookingrettighet i Golfbox begrenset.

Kom innom oss i proshop for å booke drop-in og sjekke inn. Hvis proshop er stengt, har vi en Golfbox sjekk inn-maskin utenfor inngangen. Du bruker samme innlogging som hjemme/på telefonen.

Visste du at du er deleier i klubbens egen proshop og at du får kick-back når du handler? Proshopens overskudd går hvert år til klubben. I 2023 bidro den med nesten Kr500.000,- Når du handler i din egen proshop, er du med på å holde årskontingenten nede.

Driving Range
Vår driving range er 200 meter lang og bak den ligger det en tursti. Det er ikke lov å slå over rangen. Hvis du vet at du har en kølle som går lengre, kan du ikke bruke den. Det er ditt ansvar å holde turgåere trygge. Hvis vi ser deg slå over driving range, begrenses din tilgang til ballmaskinen.

Reparere nedslagsmerker - TA TO
Du skal egentlig bare trenge å reparere ditt eget nedslagsmerke, men ser du noen andres, reparer det også er du snill. Vi kallerdet TA TO. Ureparerte nedslagsmerker kan forårsake ujevnheter og tiltrekke uønskede gressarter og planter. For å reparere et nedslagsmerke, lukk hullet ved å trykke green-reparatøren innover.

Divots
Banemannskapet reparerer greener og tees mye oftere enn fairway. Utslått torv kan derfor raskt føre til gressløse hull i spillefeltet som tar lang tid å helbrede.

Legg tilbake torv i samme rettning som den slogs ut og tramp den ned på plass.

Hold tiden på banen
For å sikre en god flyt for alle spillere, er det viktig å holde tiden på banen. Vær klar når det er din tur til å slå, og gå raskt mellom slagene. Hvis du mister en ball, så har du tid tillatt for å lete, men vurder å la den gå hvis det tar for lang tid. Det viktigste er å holde kontakten med ballen foran deg.

Vi oppfordrer også spillere til å kommunisere høflig med hverandre på banen. Hvis du ser noen foran deg som mister tempoet, ta kontakt og spør vennlig om de kan øke farten og holde spillet i gang. Det er helt greit å plukke opp ballen og gå et hull for å holde tempoet oppe. Hvis du ønsker å spille en raskere runde, anbefaler vi å starte tidlig.

Banens åpningstider og vedlikehold
Banen vår åpner kl. 07:00 hver dag. Før kl. 07:00 arbeider greenkeeperne på banen. Hvis du ønsker å spille før kl. 07:00, må du kontakte proshop og få tillatelse. De vil booke deg inn kl. 07:00 og skrive en kommentar slik at personalet kan se det.

Spillere som får tillatelse til å starte før kl. 07:00 må gi vike for greenkeeperne. Hvis du tar igjen dem som klipper, plukk opp ballen og gå forbi dem. Greenkeeperne skal ikke stoppe for deg på dette tidspunktet av dagen.

Det betyr også at du ikke kan starte runden din på hull 10 kl. 07:00 om morgenen. Vi starter arbeidet på de første 9 hullene og beveger oss deretter til de siste 9.

La oss alle være enige om at greenkeepernes arbeid er den viktigste delen av banen vår. Uten deres innsats ville vi ikke hatt en så fantastisk bane å spille på. Vennligst respekter deres arbeid og hjelp oss holde dem trygge i jobben sin.

Bunkers
Ta deg tid når du går ut av bunkeren, på den laveste delen. Hvis du tar deg tid og går ut av bunkeren der det er lettest, slipper vi skader på bunkerkanter.

Legg alltid tillbake raken i bunkern, da slipper greenkeepers ga av maskinen når de klipper runt bunkern.

Hold alltid traller utenfor greenbunkers. Det er stort slitasje rundt green og tee og når de med tralle og bil går rundt green bunker blir det mindre slitage. Husk å rake ordentlig og legg riven i bunkeren.

Avfallshåndtering og pegger
Vi har søppelbøtter tilgjengelig ved rangen, halfway house (mellom hull 9 og 10) samt på hull 11.
De aller fleste pegger er laget av nedbrytbare materialer, men de kan fortsatt sette seg fast i klippeaggregatene.

Sørg for å ta med deg peggene etter du har slått ut, både på banen og på rangen. Husk at alle våre tee-bokser er for ødelagte pegger – de er ikke søppelbøtter.

Ordet "tee-box" kommer fra de gamle skotske banene da man brukte en neve sand fra en tee-box og la den på greenen for å slå til neste hull.

Sprinklerlokk
Vær oppmerksom på våre sprinklerlokk. Våre sko og golfbilder kan ødelegge et plastlokk, gå rundt dem er du snill.

Flagget
Enligt golgreglene seg så du kan putte med flagget i hullet. Hvis du tar ut flagget, ber vi om at du legger det ned forsiktig.

Hjelp hverandre
Vi er klar over at mange ting blir glemt på grunn av stress og tidspress. Hvis alle hjelper til i gruppen, holder man tempoet og rekker å rydde etter seg. Hvis noen glemmer å reparere et nedslagsmerke, legge tilbake torv eller rake i en bunker, minn dem snilt og hjelp alltid til.

La oss sammen bidra til å holde Tyrifjord Golfklubb i topp stand!

Takk for at du tar ansvar og hjelper til på banen.